Ajatuksia mediakasvatusharjoittelusta

Olen Tommi Uusimäki, 27–vuotias maisterivaiheen mediakasvatuksen opiskelija Lapin yliopistosta. Toimin tällä hetkellä kolmatta kuukautta mediakasvatuksen harjoittelijana MLL:n Lapin piirillä. 

Tammikuussa opintoni alkoivat olemaan jo loppusuoralla ja työharjoittelupaikan hankkiminen oli ajankohtaista. Kuun loppupuolella sain sähköpostin työharjoittelusta vastaavalta opettajaltani, jossa kävi ilmi, että MLL Lapin piiri hakee mediakasvatuksen harjoittelijaa kevääksi. Aiempi työkokemukseni on pääasiassa kaupan alalta eikä kosketuspintaa järjestötoimintaan ollut käytännössä ollenkaan. Uteliaisuuttani päätin kysellä lisää harjoittelijan toimenkuvasta ja harjoittelun sisällöstä. Selvisi, että harjoittelu painottuisi pääasiassa koulutusten organisointiin, markkinointiin ja itse kouluttamiseen. Toimenkuva kuulosti varsin kiinnostavalta, mutta toisaalta jännittävältä, sillä eihän minulla ollut aiempaa kokemusta kouluttamisesta. Haluan kuitenkin hankkia mahdollisimman monipuolista työkokemusta sekä haastaa itseäni, joten tässä sitä nyt ollaan. 

Harjoittelu on ollut varsin mukava ja monipuolinen. Mielestäni hyvä ja yksinkertainen mittari työn mielekkyydelle on se, että millä mielellä aamulla lähtee töihin. Vielä ei ole ärsyttänyt tai tuntunut ikävältä. Päinvastoin — aamulla on ollut mukava herätä ja suunnata töihin, kun tietää että luvassa on kiinnostavaa tekemistä ja työyhteisössä on hyvä ilmapiiri. 

Yksi harjoitteluni ehdottomasti parhaista puolista on ollut sen monipuolisuus. Olen päässyt suunnittelemaan koulutuksia, tutustumaan niitten markkinointiin sekä ennen kaikkea kouluttamaan. Kahden ja puolen kuukauden aikana olen päässyt pitämään mediakasvatusoppitunteja ala- ja yläkouluissa sekä lukioissa Pellossa, Ivalossa ja Kemijärvellä. Lisäksi olen vetänyt muutamia mediakasvatusvanhempainiltoja ala- ja yläkouluikäisten sekä alle kouluikäisten lasten vanhemmille. Kouluttaminen on ollut kokemuksena arvokasta ja opettavaa sekä mahdollisesti sellaista työtä mitä haluaisin tulevaisuudessa tehdä. Koulutukset ovat lisänneet tietämystäni mediaan liittyvissä asioissa, sillä olen konkreettisesti päässyt vaihtamaan kokemuksia ja kuulemaan ihmisten näkemyksiä. Luonteeltani olen melko sosiaalinen, joten olen nauttinut myös siitä, että olen saanut kohdata paljon eri ikäisiä ja erilaisista taustoista tulevia ihmisiä. 

Koulutuksiin liittyvien tehtävien lisäksi olen päässyt harjoitteluni aikana tekemään myös paljon muuta. Kirjoitimme esimerkiksi mielipidekirjoituksen Lapin Kansaan ja Lounais-Lappiin, jossa otamme kantaa siihen, miten vanhemmat voivat toteuttaa mediakasvatusta kodeissa tukemalla lapsen turvallista ja eettistä mediankäyttöä sekä mediataitojen kehittymistä. Lisäksi pääsin mukaan kehittämään verkossa toteutettavaa lastenhoitokurssia. Näiden tehtävien lisäksi harjoitteluni on sisältänyt lukuisia muita hommia, eli tylsiä työpäiviä ei ole päässyt syntymään. 

Järjestömaailma on tullut harjoittelun aikana paremmin tutuksi. Tiesin jo etukäteen pääpiirteittäin mitä MLL tekee, mutta harjoittelun aikana olen päässyt tutustumaan toimintaan paremmin. Toiminta onkin laajempaa ja monipuolisempaa kuin ennalta osasin odottaa. En ennen harjoitteluani esimerkiksi tiennyt, että neuvola- tai tukioppilastoiminta on alun perin MLL:n organisoimaa. En myöskään ollut tietoinen minkälaista työtä MLL tekee mediakasvatuksen saralla, mutta nyt koulutuspuoleen tutustuneena tiedän työn olevan ajankohtaista ja tärkeää. 

Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen harjoitteluuni MLL:n Lapin piirissä. Tavoitteeni oli saada kokemusta koulutusalaani liittyvästä työstä, päästä tekemään monipuolisia työtehtäviä sekä oppia mahdollisimman paljon uutta. Kaikki nämä asiat ovat toteutuneet harjoitteluni aikana.